torsdag, februari 01, 2007

nystart

1 februari markerar en nystart för Mitt dåliga minnes fantasi.

Vad är nytt och hett?
Det nya livet, eller det nya skapandet som vi numera kallar det ('det nya avantgardet ' hos somliga) är en teori och metod för självförverkligande och förändring som trädde i kraft 1 jan 2007.
Utan att riktigt definera vad det skulle röra sig om, började några av oss att staka ut några gemensama förslag på regler, vilka nu efterlevts efter bästa förmåga i en månad. Ett definitivt manifest är på gång, tills vidare följer jag dessa riktlinjer:

. Nolltolerans mot underhållning
. Nolltolerans mot överkonsumtion
. Fysisk träning
. Personlig kontakt
. Koncentration
. 1h skönlitterärt skapande/ dag
. En internetfri dag i veckan
. Skapande på nya fronter
. Nya utmaningar/ nya miljöer

Detta alltså som tillägg till mitt sedan tidigare vagt definerade:
"I det nya livet ska jag lyssna på Stereolab (numera obsolet), ha älskarinnor, utsätta mig för onödig fara och vara extremt intresserad av experimentfilm och bildkonst."


Den nya stilen?

Den gamla stilen gick länge under beteckningen "Indiebrat".


elias som indiebrat nyår 2006-2007
edit: även Lars celebra pottfrisyr har fått ge vika för det nya livet


Den nya stilen är ännu snällare, mindre odräglig, betydligt mindre ironisk och alltså mindre självmedveten, om än lika konstruerad. Länge hette den 'snäll', nu har den i folkmun kommit att kallas 'indieskinhead' eller 'indienordman'. Hur väl den faller ut återstår dock att se.



indienordman är lite mystisk, och definitivt snäll 1/2 2007


Och bloggen?
hypnotics.blogspot.com ska nu uppdateras flera gånger i veckan
med ungefär samma typ av material som tidigare (möjligtvis mer
skönlitterärt skapande!). inte bara kommer frekvensen av postande
öka - kvaliteten kommer dessutom höjas avsevärt.

de ultrapretentiösa filmtexterna har blivit om möjligt än mer
kryptiska, långsökta och finkulturella och återfinns hädanefter
xhypnotics.blogspot.com (alternativfilmstudion - ett spännande
projekt i startgroparna)

Och nu?
Läs intervju med mig som tyvärr inte förklarar någonting om det nya skapandet, utan istället utforskar och fokuserar på mina åsikter kring film på Thomas eminenta blogg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Strålande! Jag ansluter mig här från min göteborgska horisont. Eh... jag missade dig i Gbg i helgen, var begraven i hemtentaskrivande, inga hard feelings hoppas jag.

Elias sa...

Det måste du göra! Äh, lugnt, lite synd alltså, men det blev en väldans bra festival ändå!

Eugén sa...

indienordman är numera en ikon i göteborg.
bara så du vet.