torsdag, september 07, 2006

Bloggutmaningen: Bokutmaningen: Böcker som förändrat

Kalla den vad ni vill, men nu har detta kuriösa kedjebrev i allafall hamnat på Mitt dåliga minnes fantasi.

En bok som förändrat mitt liv:
Processen av Kafka. Möjligen det första bra jag läste. Nä, det är självklart inte sant men man kanske kan säga att Processen var den första prettolitteraturen jag kom i kontakt med som jag gillade. En annan viktig bok, av olika anledningar, är Sjömannen som föll i onåd hos havet (Mishima).

En bok jag läser mer än en gång:
Hey Princess! av Mats Jonsson. Den har många omläsningskvaliteter.

En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
Franz Kafkas samlade noveller. Som inspiration för eget skrivande.

En bok som fick mig att skratta:
I stort sett alla böcker får mig att skratta. Senast Tjuvens dagbok (Genet).

En bok som fick mig att gråta:
Det var när jag läste ut Sagan om Mallorea (Eddings) första gången, och insåg att jag skulle behöva lämna dessa underbara karaktärer som jag levt så länge tillsammans med; tomhetskänslan var överväldigande - jag fällde en tår. Senare har jag upptäckt att dessa personer jag älskade så innerligt några veckor under mina tidiga tonår bara är urblåsta skal, att det bakom en fasad av ett eller högst två personlighetsdrag egentligen bara gömmer sig en överbetald åldrande amerikansk gubbe leendes i mjugg.

En bok jag önskar hade skrivits:
Ett intressant skönlitterärt verk om väder. Expressionism/minimalism om det vardagligaste vi har. Jag tror verkligen att jag kommer skriva den en dag - om ingen annan gör det.

En bok som inte borde skrivits:
Diverse Jan Fridegård. Hatar statarskolan.

En bok jag just nu läser:
Elementarpartiklarna (Houllebecq), Äcklet (Satre)+ div. puckad kurslitteratur.

En bok jag tänkt läsa härnäst:
Viking Eggeling : modernist och filmpionjär : hans liv och verk (O'Konor)
, Sol och stål (Mishima), Mdm Bovary (Flaubert) + div. puckad kurslitteratur.

Jag tar skeden i handen och skickar vidare till:
Emma, Thomas, Malin, David R & Jakob B

5 kommentarer:

Emma sa...

Sked! Var det nån som sa sked!? http://www.fat-pie.com/salad.htm

I väntan på nästa OS...

Får fundera lite på den här alltså! :)

Thomas sa...

antaget!

minerva sa...

men fan då, jag läser ju bara skit. haha.

Anonym sa...

oooh. jag inser att jag har TVÅ av dina favoriter i min ägo just nu.. och ja du ska få tillbaks dem (mishima o hey princess..)
o danke för all hjälp igår btw, nu funkar spelet som det ska :)

Jakob sa...

tagen!