söndag, augusti 06, 2006

När jag dansade hem på mitt hjärtas vidsträckta boulevarder

Det var raka, jämna vägar mellan våra två hem. Höga och låga hus av besjälad tegelsten kantade, likt kulisser i en gammal musikal, de glödheta trottoarerna. Jag svepte hem i korta väldefinierade mönster, så som för att hålla fast och inpränta verkligheten i mina rörelser, för jag fruktade att sömnen skulle sönderdela det som varit och sprida det likt osammanhängande serierutor på olika ställen i mitt minne.
När jag vaknar kryper gårdagen som en stilla viskning genom min kropp. I mina tår kan jag fortfarande känna dansen, i mina läppar fascinationen och i mina fingertoppar förtjusningen. Sen störtar det förödande solljuset in genom mitt fönster och dubbelexponerar mitt medvetande som på en gång är insnärjt i poetiska utläggningar och samtidigt fast i en rörelse på dansgolvet. Därifrån kan inte sommarnatten bli bättre, men det blev den.

2 kommentarer:

Thomas sa...

vad underbart!! och shakira...vad underbart!! och emmaboda vad underbart!! det ska bli kul...

Elias sa...

indeedo!