lördag, april 08, 2006

Nej! Där blir det nej! Bestämt nej! Skräddaren säger nej!

Mysteriet med Varanteaterns nej-sägande skräddare är löst.



Skräddaren är hämtad från Carl Theodor Dreyers Ordet (1955) och är en mycket seriös frireligiös person, med bestämda åsikter i fråga om vem hans dotter får gifta sig med.



Skräddaren: Nej, se är det du Anders?
Anders: Ja, goddag Peter.
Skräddaren: Vad vill du? Är det något du ska ha sytt?
Anders: Nej det är det inte.
Skräddaren: Vad är det då du vill?
Anders: Jo, du ser Anne och jag vi håller av varandra. Och nu vill jag fråga om jag kan få henne.
Skräddaren: Jag säger nej. Rent ut nej.
Anders: Kan vi inte kalla in Anne och fråga henne?
Skräddaren: Nej!
Anders: Varför inte?
Skräddaren: Det spelar ingen roll.
Anders: Är jag inte bra nog?
Skräddaren: Nej Anders, du är inte bra nog.
etc.

Inga kommentarer: